سعد مجاهد؛ علی اصغر کیاء؛ سعید مرادی
چکیده
این پژوهش به دنبال کشف عوامل مرتبط با گرایش جوانان زاهدانی به برنامههای فارسی زبان ماهوارهای است. سوال اصلی این است که چه نیازهای رسانهای آنها را به استفاده از این شبکهها سوق میدهد و آیا عوامل و نیازهایی که توسط رسانههای داخلی تأمین نمیشود، میتواند زمینه را برای ایجاد نگرش مثبت به استفاده از ماهواره و در نهایت استفاده ...
بیشتر
این پژوهش به دنبال کشف عوامل مرتبط با گرایش جوانان زاهدانی به برنامههای فارسی زبان ماهوارهای است. سوال اصلی این است که چه نیازهای رسانهای آنها را به استفاده از این شبکهها سوق میدهد و آیا عوامل و نیازهایی که توسط رسانههای داخلی تأمین نمیشود، میتواند زمینه را برای ایجاد نگرش مثبت به استفاده از ماهواره و در نهایت استفاده از برنامههای ماهوارهای فارسی زبان فراهم کند؟ براین اساس، در چارچوب نظری پژوهش از نظریه استفاده و رضامندی استفاده شد. روش این پژوهش پیمایش است و جامعه آماری جوانان زاهدانی هستند، حجم نمونه برابر با 390 نفر است که برای انتخاب آن از روش نمونهگیری، تلفیقی و ترکیبی استفاده شده است. بدین صورت که با استفاده از تکنیک چند مرحلهای و سهمیهای، جمعیت یا حجم نمونه انتخاب شده و سپس با ابزار پرسشنامه اطلاعات جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که 65درصد از جوانان زاهدان به ماهواره دسترسی دارند و 55درصد از آنها کمتر از یک ساعت ماهواره تماشا می کنند. همچنین رابطه معناداری بین میزان احساس تعلق مخاطبان به نظام جمهوری اسلامی ایران با گرایش آنها نسبت به استفاده از برنامههای ماهوارهای وجود دارد. علاوه بر این رابطه معناداری بین میزان آگاهی و دانش مخاطبان با گرایش آنها نسبت به برنامههای ماهواره ای وجود دارد. از طرف دیگر رابطه معناداری بین سن، پایگاه اقتصادی و اجتماعی،جنس و میزان دینداری با گرایش به استفاده از شبکههای ماهوارهای وجود ندارد.